A zenetanulás kedvező hatásai
Fejlettebb szociális képességek, erősebb érzelmi kontroll, pozitívabb gondolkodás és nagyobb kitartás jellemzi a zenei felsőoktatásban tanuló fiatalokat, mint az egyéb tudományterületek hallgatóit – az ezt bizonyító kutatás is szerepelt a 2. Debreceni Zenepedagógiai Konferencia témái között. Az elmúlt két év vizsgálati eredményeit a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem adjunktusa, Gombás Judit ismertette a március 2-án megtartott rendezvényen.
A hazai, szlovákiai és romániai intézményekből érkezett kutatók, előadóművészek és tanárok különféle megközelítésben vizsgálták a művészeti oktatást. A lelki egészségre gyakorolt hatás mellett beszámoltak többek között az ének-zene oktatás jelenéről és jövőbeli lehetőségeiről, a humor megjelenéséről a zenei nevelésben, az óvodáskori fejlesztőprogram hatásáról, valamint a zenei előadás vizuális megjelenéséről és a munkaerőpiaci kompetenciákról.
- A művészet oktatása és az oktatás művészete szorosan összefügg. Amellett, hogy a gyerekek zenei, hangszeres technikája folyamatosan fejlődik, fontos az is, hogyan alakul eközben a művészet iránti szeretetük, a világlátásuk. Ebben van hatalmas szerepük önöknek, zenepedagógusoknak – köszöntötte a résztvevőket Csernoch László, a Debreceni Egyetem tudományos rektorhelyettese.
A zene személyiségfejlesztő hatásának jelentőségét hangsúlyozta Szabó László Tamás, a Bölcsészettudományi Kar Nevelés- és Művelődéstudományi Intézetének professor emeritusa is. Emlékeztetett arra, hogy a hang és a hangzó világ már az ókorban foglalkoztatta az emberiséget, főleg a filozófusokat, ma pedig már szinte minden tudományág kutatja valamilyen szempontból a zene hatásait.
- A zenepedagógiai kutatások eredményeit szeretnénk minél szélesebb körben megismertetni, illetve további vizsgálatokra ösztönözzük, buzdítjuk kollégáinkat. Célunk az is, hogy az élményszerűséget beépítsük a köznevelésbe, és az ének órák által egy emocionálisan gazdag fiatalság nőjön fel – emelte ki Váradi Judit, a Zeneművészeti Kar docense, a konferencia elnöke.
A hazai, partiumi és szlovákiai szakemberek 28 előadáson összegezték eredményeiket a második debreceni zenepedagógiai konferencián.
Sajtóiroda - TH