Élményt nyújtó oktatás
- Az oktatás és a kutatás mellett a Természettudományi és Technológiai Kar munkatársai számos olyan programon dolgoznak, amelyek célja, hogy innovatív ötletekkel megújítsuk a természettudományok átadásának, tanításának a módszertanát. Ezért is örültünk különösen a felkérésnek a tanácskozás megrendezésére – hangsúlyozta Kun Ferenc dékán az MTA Tantárgy-pedagógiai Kutatási Program természettudományi-matematikai-informatikai oktatás munkacsoport beszámoló konferenciájának november 16-ai megnyitóján. Hozzátette: a tanácskozás egyben az azonos célokkal életre hívott, a kar által minden évben megrendezett Természettudományos Tárgyakat Oktató Középiskolai Tanárok Fórumának is otthon ad.
A kari vezető kifejtette: a TTK kiemelt hangsúllyal kezeli a tanárképzést, évente 50-60 osztatlan tanárszakos hallgatót vesznek fel, ami nem tűnik jelentős mennyiségnek, viszont a korábbi évek osztott képzéséhez képest óriási előrelépés. 2013 óta így már összesen 300 tanárszakos hallgató tanul a karon.
Bartha Elek, a Debreceni Egyetem oktatási rektorhelyettese köszöntőjében kitért arra, hogy a tanárképzés, ezen belül is a természettudományos tanárképzés egy meghatározó szegmense az egyetem oktatási palettájának.
- Sokat hallani, hogy kevés a tanár, különösen a természettudományi tárgyak esetében. Úgy tűnik, hogy a korábbi mélypont után, ma már érzékelhető a felfelé tartó tendencia. Ugyanakkor még rengeteg teendő van, ezért is hárul nagy teher és feladat a tanárképzésben résztvevő egyetemekre. Bízom benne, hogy ez a mostani konferencia és a többi hasonló rendezvény is hozzájárul ezen célok eléréshez – fogalmazott Bartha Elek.
A rendezvénynek otthont adó Agóra Tudományos Élményközpont ügyvezetője, Somogyi Béla elmondta, hogy a létesítményben évente több mint 40 ezer fiatal ismerkedik – részben az intézménnyel közös rendezvényeken – a természettudományokkal, így természetes, hogy az Agóra ad otthont egy ilyen programnak.
Patkós András, az MTA Tantárgy-pedagógiai Kutatási Program Programtanácsának elnöke kifejtette: az évente megrendezett konferencia célja, hogy minél szélesebb szakmai nyilvánosság értesülhessen a közoktatás színvonalának javításáért végzett kutatómunka előrehaladásáról. Megjegyezte: az MTA Tantárgy-pedagógiai Kutatási Program félidejéhez érkezett, már láthatók a reálisan teljesíthető célok, sőt kirajzolódtak a program lezárultával továbbvihető kutatások távlatai is.
A kétnapos tanácskozáson szó lesz többek között a szimulációkkal segített dinamikatanulásról, a kutatásalapú kémiatanulás terén végzett kutatások eredményeiről, gondolkodásfejlesztő biológiafeladatok osztálytermi kipróbálásának módszereiről és a statisztika-valószínűségszámítás tanítási módszereiről.
A részletes program elérhető a tanácskozás weboldalán.
Sajtóiroda - TPL